Follow me.. ;)

Seuntai Kata~

Segala tulisan yang di tulis bukanlah menandakan diri penulis dan ilmu penulis, segala tulisan yang di tulis adalah dari bacaan-bacaan. Semoga ada kebaikan dari tulisan kita amalkan bersama, jika tidak abaikan, kerana ia datang dari kesilapan dan kelemahan diri penulis.

Friday, April 26, 2013

Akhir kalam

Saya membaca blog rakan-rakan, memang canggih-canggih belaka. Tahniah...! Saya memang tahu bahawa kita perlu isikan blog kita berkaitan dengan pengajaran dan pembelajaran. Namun saya mengambil risiko dengan memaparkan sebahagian masalah anak didik untuk kita berkongsi agar saya dapat membuka minda guru-guru di luar sana supaya sentiasa prihatin dengan keadaan anak didik kita. Jika pengajaran dan persediaan hebat tetapi murid kita tidak bersedia ke arah pembelajaran dan tidak bersedia mengikuti PnP kita memang tidak akan ke mana.

Jangan mudah melabel murid kita sewenang-wenangnya. Saya memang bergaul rapat dengan anak murid dan saya banyak belajar membetulkan kesilapan diri daripada komen-komen yang mereka berikan kepada guru-guru lain. Bimbang saya jika penilaian mereka terhadap saya banyak yang negatif. Kecemerlangan kita dari kaca mata Allah dan penilaian dari murid-murid itu sebenarnya pentaksiran sejati. Kalau daripada rakan-rakan pun ada juga yang memberi komen namun terlalu ramai yang saya temui bertopengkan kepalsuan. Sukar kerana sifat manusia ini penuh dengan cemburu, hasad dengki dan tidak senang melihat kelebihan orang lain membuatkan saya begitu berhati-hati namun qada dan qadar Allah SWT tidak akan dapat kita hindari melainkan dengan doa. Doa adalah senjata yang amat ampuh dalam meniti kehidupan ini. Semoga saya dapat mencurah bakti sebaik mungkin demi memartabatkan murid pemulihan yang sering dilabelkan sebagai PEMALAS, BODOH, PENGOTOR, NAKAL, BERMASALAH dan sebagainya.

Sehingga detik ini saya mempunyai ramai sahabat yang baik, anak didik yang berjaya, pensyarah yang berhati mulia, keluarga yang bahagia. Alhamdulillah.

0 comments:

Post a Comment

Halwa Telinga~